In Nederland gebruiken we vooral in de ochtend en de avond veel water. Dat zijn namelijk de momenten op de dag dat we onder de douche staan, de afwas doen en de wasmachine aanzetten. Door die pieken in het waterverbruik moeten de waterpompen extra hard werken en dat vraagt flink wat energie. Waterbedrijf Vitens wil energie en kosten besparen door klanten het waterverbruik meer te laten spreiden.

Business development manager bij Vitens Micha van Aken en zijn collega’s weten uit ervaring dat het moeilijk is om klantgedrag te veranderen. Wellicht zou een game kunnen helpen om gedrag van Vitens’ klanten te veranderen? Micha van Aken: “We benaderden Grendel Games. Voor ons als waterbedrijf was dit de eerste keer dat we een game gingen inzetten om gedragsverandering te realiseren. Het Grendel-team ging fanatiek aan de slag en kwam al snel met ideeën.”

Doordacht en breed uitgewerkt spel

Micha: “Grendel Games presenteerde ons het idee van de Wijk & Water Battle. De Wijk & Water Battle bestaat uit een game, een app, een website en een Facebook-pagina. Grendel Games kan fantastisch visualiseren en dat geeft het spel echt een meerwaarde. Grendel Games heeft gedragswetenschappers bij de ontwikkeling van het spel betrokken, dus ook op dat vlak is het spel goed doordacht. Het hele spel zit goed in elkaar.”

Hoe werkt de Wijk & Water Battle?

Het doel van de Wijk & Water Battle is om deelnemers inzicht te laten verkrijgen in hun water- en energieverbruik, en om hierin uiteindelijk een verandering tot stand te brengen. In het najaar van 2015 startte Grendel Games samen met Vitens met de pilot van de Wijk & Water Battle. De kinderen van twee basisscholen in twee verschillende wijken in Leeuwarden namen samen met de bewoners van die wijken deel aan de battle. De twee wijken en scholen ‘battelden’ drie maanden tegen elkaar. De bewoners kregen inzicht in hun waterverbruik en spreidden hun gebruik meer over de dag.

Het verhaal van de Wijk & Water Battle

In het spel leven wonderlijke waterwezentjes in het waternetwerk van Leeuwarden. Hun huisjes overstromen regelmatig door het intensieve waterverbruik van de bewoners van Leeuwarden. De schoolkinderen gaan samen met de wijkbewoners aan de slag om de waterwezentjes te helpen. Hierbij leren alle deelnemers over water en energie. De wijkbewoners rond de school helpen de kinderen door hun waterverbruik te spreiden over de dag. Dit meten ze met een smartmeter bij de watermeter en met een app. De wonderlijke waterwezens krijgen door het verspreide gebruik minder overstromingen.

The making of Wijk & Water Battle

Awards

In 2015 kreeg de Vitens Water Battle een bijzondere vermelding bij de genomineerden van de Aquatech Innovation Award. En op 27 september 2016 mochten we de nationale Best Serious Game-award in ontvangst nemen voor Wijk & Water Battle. Bekijk het filmpje waar Tim de essentie van de game uitlegt in 1.42 minuten!

Meer over de Wijk & Water Battle op www.wijkenwaterbattle.nl.

0
uren playtime tijdens
eerste pilot Wijk & Water Battle
0
liter water gemeten
0
kinderen deden mee met het pilot project