Wie is eigenlijk dat groene ‘mannetje’ ?

Hij is grappig, enthousiast, een beetje dwars, bloedserieus, soms een beetje druk en op andere momenten in gepeins verzonken. Ja, inderdaad, we hebben het over ons Grendel-monster. Alle medewerkers van Grendel Games hebben het Grendel-monster in zich. Soms zit het monster dagenlang stil in z’n grot te ploeteren, om er op andere momenten in volle vaart uit te stormen en de wereld te veroveren. Maar waar komt het monster eigenlijk vandaan?

Het monster is geboren uit de bron waar eigenlijk alle creatieve dingen uit ontstaan: inspiratie, bewondering en het opgewonden gevoel dat je krijgt als je iets bijzonders ziet, leest of hoort. Zo ging het ook bij Tim, een van de oprichters van Grendel Games. Hij las Beowulf, een verhaal dat is gebaseerd op een Oudengels, episch, heroïsch gedicht. Hierin speelt het monster Grendel een belangrijke rol. Grendel leeft in het water en wordt door Tim omschreven als een antiheld. Toen Tim met een aantal andere enthousiaste gamemakers een naam zocht voor het gamebedrijf, dacht hij meteen aan het onverschrokken monster Grendel.

Bruut en bloeddorstig

Grendel allitereert mooi met het woord ‘games’ en de oprichters voelden zich verbonden met het monster Grendel. Als pionierende ondernemers moesten zij – net als de antiheld Grendel – ook vaak tegen de stroom in zwemmen. Zo ontstond de naam Grendel Games. Het huidige Grendel-monster is een stuk minder bruut en bloeddorstig dan die uit het verhaal Beowulf, maar deelt wel de daadkracht van zijn inspiratiebron. Anne Draaisma, nu art director van Grendel Games, maakte het eerste logo van Grendel Games. Dat zag er zo uit:

monster_verhaal

Nieuw logo, nieuw monster

Wie een beetje door z’n oogharen kijkt, herkent in dat eerste logo het gezicht van een monster. In 2016 besloot Grendel Games een nieuwe huisstijl en logo te laten maken. Deze eervolle klus ging wederom naar Anne, die zich hier vol overgave op stortte. Na een brainstorm met de Grendel-collega’s in een daarvoor speciaal gemaakt Grendel-hol, had Anne genoeg input voor het ontwerpen van het logo.

De grot van het monster

Op onze werkplek bespeur je hier en daar ook een verwijzing naar het monster. Zo is er in de studio een merkwaardig putdeksel te vinden, waardoor we het idee hebben dat er een gangenstelsel via de spelonken van De Blokhuispoort leidt naar de troebele wateren van de grachten, waar het monster leeft … Sommige collega’s melden ons dat, als ze overwerken in de verlaten studio, ze het putdeksel horen bewegen. En soms ligt er op onverklaarbare wijze ’s ochtends vroeg een morsige plas water bij het putdeksel, en zijn alle eetbare producten uit de koelkast verdwenen. Maar van dat laatste moet je je natuurlijk afvragen of dat ’t monster is, of het monster in die overwerkende collega ; )

Het monster en z’n arm

In een aantal fasen schetste Anne het logo en het monster, totdat uiteindelijk het definitieve logo ontstond. Tim, die wat moeite had het oude logo los te laten, gaf schoorvoetend toe aan deze exercitie maar stelde als voorwaarde dat de kleur rood terug zou komen. Vandaar dat het monster een ‘loshangende’ bloedrode arm heeft die een geheel eigen leven lijkt te leiden, en die je dan ook ‘zelfstandig’ op allerlei plekken ziet terugkomen op deze site.

Kan ie ook groter?
Dit is ‘m geworden!

WavingMonster